#32.5 Kompoddistenes beste tips om hjemmekontor og litt til deg som er frilanser – BONUSepisode

Denne episoden blei spilt inn 19. mars.

Vi tar dugnaden på alvor – vi holder oss selvsagt unna folk og har hjemmeskole med våre barn- men vi har også lyst til å bidra med å dele våre beste tips om hjemmekontor til alle dere som plutselig må ha det. Vi har hatt det (helt frivillig) i mange år begge to. Vi står nå i en veldig alvorlig situasjon om dagen og dette kan kanskje virke som overfladiske råd. Dette er ikke ment å løse noe som helst, men det er vår måte å bidra på, det er selvsagt ingenting i forhold til det de som har samfunnkritiske oppgaver står i om dagen. Takk til alle dere! Vi vil også benytte anledningen til å oppfordre til å følge med på det helsemyndighetene anbefaler.

Vi har delt tipsene inn i 3 grupper: 

  • Tips for å få hjemmekontoret til å fungere: Litt om hvor du jobber, når du jobber og hvordan du jobber.
  • Snubletråder i hjemmekontoret: Husarbeidet, aktivitet, og nå om dagen: Barna og de andre som er hjemme.
  • Til sist et segment til deg som er frilanser allerede og plutselig er uten arbeidsoppdrag framover.

Tips for å få hjemmekontoret til å fungere: HVOR du jobber

  • Et eget rom – om mulig
    • Hva går det an å gjøre midlertidig for å få en så god arbeidssituasjon hjemme som mulig? Kan du rydde plass i et rom, finne en plass i gangen eller lignende? Og i samme gate – Kan du finne en bedre ordning på den vonde kjøkkenstolen, det lille bordet du jobber ved, lys til arbeid osv. Det er bedre å bruke en time (eller en halv dag) på noe som radikalt forbedrer arbeidsituasjonen framover enn å sitte og ergre seg. Sjøl om vi ikke vil promotere økt aktivitet og butikkbesøk nå om dagen så går det kanskje an å få tak i en brukt kontorstol, kanskje du har et bord i boden, eller du kan gjøre som Bentes venninne kom fram til (som vi glemmer å nevne i episoden) – kjøpe en treningsball som kan fungere som avlastningsstol.
  • Eventuelt, om det ikke går med eget rom, kan du finne et eget sted i huset? Et eget rom eller et sted hjelper på følelsen av rituale med arbeidet og gir en del andre fordeler.
  • Vurder å legge forskjellige arbeidsoppgaver til arbeidsstasjoner (en pult til analog, en til digital, et sted til lesing?) Det kan hjelpe å forbinde et sted med en oppgave.
  • Hvis du må flytte rundt på deg: Lag et arbeidskit. En sekk eller eske eller noe der du samler alt som hører til arbeidet. Lett å pakke bort når arbeidsbordet blir middagsbord, lett for de andre å putte dine ting et sted når det må ryddes, lett å ta med rundt når arbeidsbordet må være kunst og håndverkbord mens du må jobbe i dobbeltsenga…..
INSPIRASJON
Bentes arbeidskit før hun får arbeidsbord på soverommet

Tips for å få hjemmekontoret til å fungere: NÅR du jobber

  • Kan du jobbe på andre tider (enn de andre i huset)? Therese pleier å jobbe 5.30-7.00, nå har hun utvida det i begge ender til 5.00 til 8.00. Her er det lurt å kjenne seg sjøl – hvis du jobber bra om morgenen men ikke har denne vanen; hva med å prøve det og utvide tidsrommet om det fungerer? Eller hvis du jobber bedre om kvelden ta en skikkelig økt da.
  • Lag en tidsplan/timeplan og hold deg til det.
    • Bente er avhengig av lister, tidsplan og ritualer. Hun snakker bla om hvordan kafferitualet var en igangstarter for arbeid, men blei et problem når hun flyta ut fra hjemmekontor til utekontor og fremdeles trengte kaffe på samme tidspunkt.
  • Ritualer er viktig for å få en god rymte på dagen – hva gjør du til vanlig – hva kan fungere hjemme?
  • Hvilket arbeid passer til hvilken tid? Therese gjør litt enkel mailkorrespondanse når hun hjelper førsteklassingen med skolearbeid. Tilpass ambisjonene etter forholdene ila dagen.

Tips for å få hjemmekontoret til å fungere: HVORDAN du jobber

  • Lister: Ikke gap over for mye. Skriv neste ting i arbeidet, ikke hele prosjektet. Anpass arbeid til situasjon.
  • Vurder å bruke pomodoro-teknikken: Jobb 25 minutter konsentrert med én oppgave, ta 5 minutter pause, repeter 4-6 ganger, ta en lengre pause.
  • Prøv dette trikset hvis en oppgave er vanskelig å sette i gang med: Jeg kan bare gjøre denne tingen eller ingenting.
  • Hvordan jobbe fokusert? Slå av pushvarsler eller prøv strengere lut (se under for lenker)
  • Kle deg som du skal på jobb.
  • Avtale deadlines hvis du trenger det, gjerne for deler av arbeidet. Framdriftsmøter (møter på nett selvsagt) kan også være en fin deadlinehjelp for noen.
Inspirasjon

SNUBLETRÅDER

  • Barn: Finn din egen tid, dele på arbeidsoppgaver om det er mulig, vær tilstede når du må være tilstede, tenke gjennom hvilke oppgaver du gjør når.
  • Husarbeid: Kan brukes positivt, som aktivitet i hverdagen og små pauser. Men være oppmerksom så det ikke tar over dagen. Det er lett å prokrastinere med å gjøre noe unødvendig husarbeid.
  • Aktivitet: Det er utfordrende å finne aktivitet når alle er inne hele tida. Hva med å gå tur til eller fra hjemmekontoret, løpe i trappene når du kan, vær aktiv i fem minutterpausene hvis du gjør pomodoro, gjør styrketrening i pausene, gå/husarbeid når du er på telefon.

HEIA ALLE FRILANSERE DER UTE!

Først – følg med på de ordningene som dukker opp. Både fra staten/NAV og følg med på kunstnerforeningene for rettigheter og ordninger. Men se også Fritt ord, Store norske leksikon, ny digitale konsertserier osv (se lenker lenger ned i teksten). Disse tipsene er ikke ment å bøte på det hele men være en liten hjelp:

  • Lag en ta-da-liste for siste et-to-tre år. Klapp deg sjøl på skuldra for alt du har gjort! Følg med mens du lager lista – er det noen løse tråder, er det noen du tenkte du skulle gjøre et prosjekt med, skriv opp! Er det noe der som er mulig å gjøre i disse tider?
  • Har du en liste med bør gjøre på jobben? Gjør regnskap, få fakturert alle reiseregninger, få hørt/lest/sett noe av kollegaer. I år kan være året ingen skal behøve å søke om utsatt skattemelding! 
  • Er det noe digitalt du har tenkt på eller tenker nå du burde prøve? Jobbinstakonto, blogg, lage nettside, utbedre nettside, digital undervisning, selge undervisningsopplegg osv.
  • Ta initiativ om prosjekter langt fram i tid.
  • På tide med “varetelling”? – hvor vil du være om 10 år, er du på vei dit?
Inspirasjon

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *