#18 Modige, nervøse, klissete?

Dette er nærmest en Ultimaspesial – Vi snakker om våre egne ting, konsertopplevelser og det meste andre er også knytta til Ultima.

Ta-DA!

Thereses installasjonSentralen under Ultima blei gjennomført uten digital hikke – og blei litt av en SoMe-hit. En ny lærdom er at når utstyr står i et lukket rom uten ventilasjon med veldig mye røyk så blir alt veldig klissete!  Verket er skrevet for, og tatt opp med, Oslo-Filharmonien og så er opptakene mikset og reorganisert for 38 høytalere. Det står noe om verket i Astrid Kvalbeins Ultima-anmeldelse på Ballade og i Mari Paus’ anmeldelse av barnas Ultimadag samme sted.

Det mest fotograferte stedet i installasjonen – Enhjørningen markerer den eneste lyddusjen i verket

Bente hadde urframføring mandagen i Ultimauka med verket “The Feminist Guide to the Sinfonietta” med Ensemble Ernst  og Thomas Rimul som dirigent. Du kan høre anmeldelse på Spillerom hovedsending dagen etter og en større omtale med intervju på Spillerom søndag.

Ukas tips

Denne uka tar vi en pause fra søknadstipsspesialhøsten og gir istedet en sterk oppfordring: Husk å kom deg ut for å få putta på inspirasjon!

KULTURTANTENE

Bente framhever Barnas Ultimadag som et av høydepunktene på Ultima. Den største konsertopplevelsen var med asamisimasa. Konserten inneholdt verk av Simon Løfler og Carola Bauckholt.

Therese snakker om et verk på åpningskonserten: Julius Eastmans verk Prelude to the Holy Presence of Joan D’Arc – fantastisk framført av Sofia Jernberg.

Ukas feministiske

Vi snakker om Tan Duns karakterisering av Eldbjørg Hemsing “Brave, nice, beautiful”, det står så vidt om dette på Klassiskmusikk sin anmeldelse av konserten.

Ukas eksotiske

Bente har fått slakt i Balladepodden.

Hva har vi LÆrt denne uka da?

Therese har opplevd å få kritikk for en utelatelse og vi snakker om det å være inkludert og ekskludert i et stort VI.

(Psst: Hvis du liker podden så blir vi veldig glad om du sier det i stjerner i podcastspilleren din – det hjelper andre å finne kompoddistene.)

podcasten er støttet av Norsk komponistforening

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *