#14 Kreativitet, krig og fred og genier og sånn lissom

Etter å ha trillet i gang etter ferien forrige uka er vi tilbake for fullt denne gangen med masse å prate om!

Ta-DA!

Therese jobber med flere verk på en gang mens Bente er i sluttfasten med et større verk.  Vi ender i en lang samtale om å legge til rette for kreativitet og hvordan man noen ganger “finner et verk” tidlig i prosessen og noen ganger aldri.

Ukas tips

Vi fortsetter høstens søknadstips-spesial og har fokus på CVer. Bente har tidligere skrevet en tekst med tittelen “9 ting du ikke må tro om søknadsskriving og søknadslesing, og 1 råd du alltid må følge” . Fra den låner vi to tips vi diskuterer: “ikke tro at jeg vet hvem du er” og “ikke tro at en lang CV er en god CV”.

KULTURTANTENE

I denne ukas Kulturtantene starter vi med Kransen og Salongens lesesirkel Christine Lavransdatter før vi tar en detour innom Skam – som leder til prat om Harry Potter og Deeyah Khans film “I møte med fienden” før vi, etter en ny liten detour innom Per Sandberg,  avslutter med å snakke om filmmusikken til Harry Potter (i anledning Oslo Filharmoniens konsert med denne musikken i høst), John Williams , 12-toneteknikk og plystring.

Ukas feministiske

Hva skal til for at vi kaller en komponist “stor”? Vi diskuterer sitering, virkningshistorie og idéen om geniet. Hvis du sliter med tanken om at komponister faktisk er vanlige folk anbefaler vi nettstedet Composers Doing Normal Shit!

Arnold Schoenberg playing tennis with violinist Felix Khuner, Gertrud Schoenberg and Lucca Lehner. fra composersdoingnormalshit.com
Hva har vi lært vi denne UKA da?

Therese innrømmer å ha gjort en for dårlig jobb med en rapport og “har lært” at ting alltid må gjøres skikkelig. Så slipper man å gjøre ting flere ganger… Bente har gitt stafettpinnen for et kurs videre til sin første komposisjonlærer og “har lært” at voksne også ber om råd.

(Psst: Hvis du liker podden så blir vi veldig glad om du sier det i stjerner i podcastspilleren din – det hjelper andre å finne kompoddistene.)

podcasten er støttet av Norsk komponistforening

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *